четвер

Авто чи безпека?



Усім відомий двигун прогресу - лінь, пересадив людину на автомобіль, але через свою природу нероби, цей двигун не подумав про головне - безпеку людини в автомобілі. І звісно, витрачати кошти на розробку системи безпеки не стали б, якби розлючені споживачі не приперли автокомпанії до стіни. Неймовірним сьогодні здається те, що до стіни приперли не кого-небуд, а всесвітньо відомого гіганта «General Motors», причому у той момент, коли компанія мала потужні позиції на вітчизняному автомобільному ринку і була у розквіті сил. І задля справедливості, варто відзначити, що все сталося завдяки американському активісту Ралфу Нейдеру, а не цілій армії споживачів.
Отже, повернемося до далекого 1965, коли середній легковий автомобіль «з'їдав» 20-25 літрів на 100 кілометрів, а незграбність його конструкції не викликала обурення у покупців, які більше звертали увагу на дизайн авто, аніж на його технічні характеристики. І раптом американський адвокат Ралф Нейдер почав сумніватися у безпеці вітчизняних авто, а потім вилив свої сумніви у цілу книгу «Небезпечний на будь-якій швидкості: конструктивно обумовлені проблеми безпеки американських автомобілів». Коли у 1965 році книжка побачила світ, вона стала сенсацією, багато хто почав сумніватися в безпеці американських авто разом з Ралфом Нейдером.
Відверто кажучи, привід для сумнівів усе-таки був. Критика у книзі Нейдера була дійсно конструктивною. Так, автор автомобільного бестселера говорив про некерованість величезних американських авто, як Chevroleet Corvair, непрактичність дизайну в салонах (блискучі хромовані деталі могли засліпити водія або поранити при зіткненні), зайвій гонитві автокомпаній за економією, конструктивній недосконалості американських авто. Наприклад, деякі машини на заводі оснащували шинами, що нездатні витримати авто повністю завантаженим. Більшість розкритикованих автомобілів були дітьми усім відомої General Motors. Зрозуміло, що піддана критиці, GM ударила у відповідь. Знаючи американську історію, де всесильна демократія та свобода слова пасують перед чорнимо піаром, можна здогадатися, що удар був нижче пояса. Компанія наймала приватних детективів, повій і робила все можливе, щоб хоч як-небудь скомпроментувати автора книги, а даремно.
Щойно Нейдер розкрив підступні задуми General Motors, відразу подав на компанію до суду за втручання у особисте життя, зажадавши від автогіганта майже півмільйона доларів. Ралф успішно виграв справу, а історія з книгою набула широкого розголосу, створивши прецедент у світовому автомобілебудівництві. Судові позови на автокомпанії почали спалахувати по всьому світу.                                                                                                                             Найкомічнішим у цій іссторії видається те, що конструктори GM використали усі поради Нейдера, які він давав на сторінках книги, у своїх подальших розробках. Так з'явилися АБС, клімат-контроль, система навігації, подушки безпеки і тому подібне.
Купівля автомобіля - це завжди більше емоцій, ніж бажання залишатися практичним у своєму виборі, говорять експерти. Важко з ними не погодиться, адже для водія авто - це «бойовий товариш» на довгі роки. Одурманені можливістю купити давно бажану машину, покупці часто не звертають уваги на безпеку.
Сидячи за кермом джипа, водій думає, що так звана «покращена система АБС» і високий кліренс врятує його у будь-якій ситуації. Але часто саме висота джипа стає причиною аварії: зміщений центр тяжіння призводить до перевертання цієї машини під час зіткнення на досить невисоких швидкостях. І ось він - «ефект Плетцмана», у всій своїй красі перед вами.
Так, у цій історії фігурує ще один американець - економіст Сем Плетцман. Згідно його теорії, підвищення безпеки автомобілів створює у водіїв помилкове враження власної безпеки і провокує їх на агресивнішу поведінку на дорозі (так званий «ефект Пелтцмана»). А тим часом закони фізики, писані й неписані, однакові для всіх. Ще жодному автовиробникові не вдалося їх відредагувати.
Хоча саме це частенько і намагаються зробити піарщики та рекламісти у яскравих роликах про новітні авторозробки. Звичайно, не можна стверджувати, що кожен ролик - лише брехня і більше нічого. Але все таки, краще отриману інформацію перевірити зайвий раз. Так, наприклад, в США давно існують краш-тести на перевертання джипів. І проводить їх не хто-небудь, а державна організація - Національна адміністрація безпеки дорожнього руху (NHTSA).
Що ж до українських громадян, то еволюція купівлі автомобіля у нас виглядає так: спочатку купували просто засіб пересування, потім почали звертати увагу на комфорт, а деякі на «понти». Коли нарешті ми дістанемося до відмітки «безпека» невідомо. Крім того, не можна не звертати увагу і на фінансовий чинник, який для більшості є вирішальним під час купівлі «бойового коня». Він перестане бути таким лише тоді, коли підвищиться рівень життя населення, але це вже зовсім інша історія. Повернемося до автомобілів.
Хто винен, в принципі, зрозуміло. Але залишається ще одне запитання: що робити? Швидше за все, зважити усі «за» і «проти», перед тим, як обирати «бойового коня». Емоції справа зрозуміла, проте береженого Бог береже.
Історія показує, що головне - не мовчати. Якщо ви за щось платите, то ви повинні знати за що, якщо автокомпанія вам надала гарантію - користуйтеся нею, якщо виробник умови гарантії не виконує - кричіть так, щоб вас усі почули. Адже, що було б, якби такі, як Ралф Нейдер мовчали?..

Немає коментарів: